کد مطلب:280122 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

مهدی از دیدگاه امام باقر
«تكون له حیره و غیبة یضل فیها اقوام و یهتدی فیها اقوام، فیا طوبی لك ان ادركته و یا طوبی من ادركه».

«برای او دوران غیبتی است كه گروهی در آن گمراه می شوند و گروهی هدایت كنند.خوشا به حال تو اگر او را درك كنی، خوشا به حال كسی كه آن روز فرخنده را درك كند».

(امام باقر علیه السلام) [1] .

در عهد امام باقر علیه السلام رژیم خون آشام بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت و كنترل دقیق كشور از دست رژیم خارج شد و شیعیان توانستند از ناتوانی رژیم استفاده كرده در اطراف امام باقر علیه السلام گرد آیند و از خرمن علومش خوشه چینی كنند.

امام باقر علیه السلام از فضای به اصطلاح باز كشور استفاده نموده به نشر علوم آل محمد پرداخت و شالوده ی دانشگاه عظیم اسلامی را



[ صفحه 148]



پایه گذاری كرد كه بعدا توسط فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق علیه السلام به اوج كمال رسید و حوزه های امروزی قم و نجف اشرف ریزه خوار آن دانشگاه بزرگ است.

از این رو احادیث فراوانی در تمام رشته های معارف اسلامی از امام باقر علیه السلام به یادگار مانده است كه احادیث منجی بزرگ بشریت نیز یك از آنهاست كه نمونه هایی چند در این بخش برای تیمن و تبرك می آوریم:

90- «ام هانی می گوید از خدمت امام باقر علیه السلام در مورد آیه ی شریفه ی:

-«فلا اقسم بالخنس»: «سوگند به ناپدید شونده ها» [2] پرسیدم، فرمود:

-«امام یخنس سنته ستین و مأتین، ثم یظهر كالشهاب یتوقد فی اللیلة الظلماء، فان ادركت زمانه قرت عینك».

- «او امامی است كه در سال 260 از دیده ها مخفی می شود و سپس چون ستاره ای فروزان ظاهر شود كه در شب تاریك می درخشد. اگر زمان او را درك كنی دیدگانت روشن می شود». [3] .

منظور از سال 260 سال رحلت امام حسن عسكری علیه السلام است [4] كه در عهد پدر بزرگوارش اصحاب می توانستند به دیدار آن مهر تابان موفق شوند ولی بعد از رحلت آن حضرت این سعادت نصیب همگان نمی شد.



[ صفحه 149]



91- «كمیت اسدی می گوید: به خدمت امام باقر علیه السلام شرفیاب شدم و عرض كردم اشعاری در حق شما خاندان سروده ام اجازه می فرمایید در خدمت شما بخوانم، اجازه فرمودند و من ابیاتی چند خواندم، امام علیه السلام گریه كردند و آقا زاده ی بزرگوارشان امام جعفر صادق علیه السلام نیز گریستند و صدای گریه از پشت پرده نیز بلند شد... امام علیه السلام دست مرا گرفت و گفت: خدایا كمیت را بیامرز، گناهان گذشته و آینده اش را ببخش هنگامی كه به این بیت رسیدم:

-چه وقت حق شما آشكار خواهد شد؟!

-چه وقت مهدی شما قیام خواهد كرد؟!

امام باقر علیه السلام فرمود: انشاءالله به زودی، به زودی. سپس فرمود: ای ابا المستهل! [5] قائم ما نهمین فرزند امام حسین است. زیرا امام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دوازده تن می باشند. دوازدهمین آنها قائم آنهاست.

پرسیدم: این دوازده تن كیانند؟ فرمود: علی بن ابی طالب، بعد او حسن و حسین، بعد از حسین، علی بن الحسین و من. آنگاه دست مباركشان را بر شانه ی امام صادق نهادند و فرمودند: بعد از من، او. گفتم: بعد از او كیست؟ فرمود: پسرش موسی، سپس پسرش علی، آنگاه پسرش محمد، سپس پسرش علی، آنگاه پسرش حسن، كه او پدر همان قائم است كه جهان را پر از عدالت می كند و قلب شیعیان ما را روشن می كند. پرسیدم: كی خروج می كند؟ فرمود: این پرسش را از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نمودند، فرمود:

-«انما مثله كمثل الساعة لا تأتیكم الا بغتة.

-«مثل او چون مثل رستاخیز است، جز به طور ناگهانی نیاید». [6] .



[ صفحه 150]



92- «صاحب این امر چهار نشانه از چهار پیامبر دارد: نشانی از حضرت موسی، نشانی از عیسی، نشانی از یوسف و نشانی از حضرت محمد صلی الله علیه و آله:

- نشانه اش از حضرت موسی، وحشت و نگرانی است.

- نشانه اش از حضرت یوسف، زندانی شدن اوست.

- نشانه اش از حضرت عیسی، اختلاف مردم در حق اوست كه می گویند: مرده است و برخی گویند نمرده است.

نشانه اش از رسول اكرم صلی الله علیه و آله قیام به شمشیر اوست». [7] .

بار خدایا یوسف زندانی ما تا به كی در زندان غیبت خواهد بود و دیدگان نگران مشتاقان چشم به راه او خواهد بود؟! ترا به حق حضرت زهرا در فرج عزیز زهرا تعجیل بفرما.

93- «من مات و لیس له امام فمیتته میتة جاهلیة و من مات و هو عارف لامامه، لم یضره تقدم هذا الأمر او تأخر، و من مات و هو عارف لامامه كان كمن هو مع القائم فی فسطاطه».

-«هر كس بمیرد و امامش را بشناسد مرگ او مرگ جاهلی است، و هر كس بمیرد در حالی كه امامش را می شناسد برای او آسیبی نمی رسد كه امر ظهور زود باشد و یا دیر شود. كسی كه با شناخت امام از دنیا برود همانند كسی است كه دچار فرماندهی قائم علیه السلام باشد». [8] .

94-«ایام الله عزوجل ثلاثة: یوم یقوم القائم، و یوم الكرة، و یوم القیامة».



[ صفحه 151]



-«ایام الله سه روز است:

1- روز قیام قائم علیه السلام.

2- روز رجعت.

3- روز قیامت». [9] .

این روایت به همین تعبیر از امام صادق علیه السلام نیز رسیده است. [10] .

95- «اذا استولی السفیانی علی الكور الخمس، فعدوا له تسعة اشهر».

-«هنگامی كه سفیانی بر پنج شهر تسلط یافت، نه ماه بشمارید».

معنای این حدیث به قرینه ی احادیث فراوانی كه ظهور حضرت بقیة الله روحی فداه را با خروج سفیانی در یك سال می داند، این است كه نه ماه بعد از خروج سفیانی، آن مهر تابان ظهور خواهد كرد. [11] .

در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام اسامی شهرهای پنجگانه چنین آمده است:

1- دمشق

2- حمص

3- فلسطین

4- اردن

5- قنسرین. [12] .



[ صفحه 152]



امام صادق علیه السلام در این حدیث مدت حكومت سفیانی را هشت ماه تمام فرموده است و تعبیر امام باقر علیه السلام این بود كه از حكومت سفیانی نه ماه بشمارید، شاید وجه جمع بین این دو حدیث این باشد كه سفیانی هشت ماه تمام حكومت می كند و در آغاز ماه نهم حضرت بقیةالله روحی فداه قیام می كند.

96- «كانت عصا موسی لآدم علیهما السلام، فصارت الی شعیب، ثم صارت الی موسی بن عمران، و انها لعندنا، و ان عهدی بها آنفا و هی خضرأ كهیئتها حین انتزعت من شجرتها و انها لتنطق اذا استنطقت و انها تصنع ما تومر، و انها حیث القیت تلقف ما یأفكون بلسانها».

-«عصای حضرت موسی قبلا از آن حضرت آدم بود سپس به حضرت شعیب و بعدا به حضرت موسی منتقل شد و هم اكنون در نزد ماست، در همین نزدیكی كه آنرا می دیدم هنوز سبز بود همانند روزی كه از درخت بریده شده. هنگامی كه از آن، حرف خواسته شد حرف می زند. این عصا برای قائم ما (كه درود خدا بر او باد) تهیه شده است. قائم ما به وسیله ی آن، كاری انجام می دهد كه حضرت موسی انجام می داد. به این عصا هر چه امر شود انجام می دهد و آنچه دشمنان فراهم كنند با زبانش آنرا می بلعد». [13] .

97- «عبدالله بن عطا می گوید: به خدمت امام باقر علیه السلام شرفیاب شدم و عرض كردم: شیعیان شما در عراق بسیار فراوانند و در میان اهل بیت پیامبر كسی همانند شما نیست. فرمود: ای عبدالله! سخنان اراذل و اوباش را در مغز خود وارد كرده ای، به خدا سوگند صاحب شما من نیستم. پرسیدم:



[ صفحه 153]



پس صاحب ما چه كسی است؟ فرمود:

-«انظر من یخفی علی الناس ولادته فهو صاحبكم».

-«نگاه كن، كسی كه ولادتش بر مردم پوشیده بماند او صاحب شماست». [14] .

98- «ابو حمزه ی ثمالی می گوید: در خدمت امام باقر علیه السلام بودم، چون مردم رفتند و مجلس خلوت شد فرمود:

-«یا ابا حمزه! من المحتوم الذی حتمه الله قیام قائمننا، فمن شك فیما اقول، لفی الله و هو به كافر».

-«ای ابا حمزه! از امور حتمی ای كه خداوند حتمی ساخته است قیام قائم ماست، هر كس در این گفتار تردید كند خدا را در حال كفر ملاقات می كند».

سپس فرمود: پدر و مادرم به فدای كسی كه همنام و هم كنیه ی من است [15] او هفتمین فرزند من است كه زمین مرا پر از عدالت كند هنگامی كه پر از جور و ستم شده باشد.

ای ابا حمزه! كسی كه او را درك كند و در برابر او تسلیم شود آن چنان كه در برابر پیامبر و امیر مومنان تسلیم است، بهشت بر او واجب می شود و هر كس تسلیم نشود بهشت بر او حرام می شود و جایگاهش دوزخ است و جایگاه ستمگران چه زشت است». [16] .

جالب توجه و شایان دقت است كه علمای اهل سنت نیز معتقدند كه هر كس حضرت مهدی را انكار كند كافر است و این فتوی بر اساس روایتی است كه به سند خود از جابر بن



[ صفحه 154]



عبدالله انصاری نقل كرده اند كه می گوید: رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود:

-«من كذب بالدجال فقد كفر، و من كذب بالمهدی فقد كفر».

-«هر كس دجال را انكار كند كافر است و هر كس مهدی را انكار كند كافر است». [17] .

از این رهگذر همه ی علمای اهل سنت وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را می پذیرند، فقط برخی از آنها خیال می كنند كه در آخر الزمان متولد خواهد شد ولی محققین آنها نیز او را فرزند امام حسن عسكری می دانند و غیبت او را می پذیرند.

دانشمند معاصر آقای «علی دوانی» در كتاب پرارج «دانشمندان عامه و مهدی موعود» اسامی بیش از صد تن از بزرگان اهل سنت را نقل كرده است كه در كتابهای خود به ولادت حضرت ولی عصر علیه السلام اعتراف كرده اند و او را فرزند بلافصل امام حسن عسكری علیه السلام می دانند.

99- «كأنی باصحاب القائم علیه السلام و قد احاطوا بما بین الخافقین، فلیس من شی ء الا و هو مطیع لهم حتی سباع الأرض و سباع الطیر، یطلب رضاهم فی كل شی ء، حتی تفتخر الأرض و تقول: مربی الیوم رجل من اصحاب القائم علیه السلام».

-«گویی اصحاب قائم علیه السلام را با چشم خود می بینم كه شرق و غرب جهان را تحت سیطره ی خود در آورده اند و در روی زمین چیزی نیست جز اینكه از آنها فرمان می برد، حتی درندگان زمین و پرندگان



[ صفحه 155]



آسمان. هر چیزی در جهان، رضایت آنها را جستجو می كند و قطعات زمین بر یكدیگر مباهات كرده می گویند: امروز یكی از یاران قائم علیه السلام بر فراز من قدم نهاد». [18] .

واقعا چه سعادتی بالاتر از آنكه انسان هر روز دیدگانش با جمال عالم آرای مهر تابان و قبله ی خوبان روشن گردد، ما چقدر محروم هستیم كه از این فیض بزرگ محرومیم، كه این محرومیت بدون تردید از خشم خدا بر مردم این زمان ناشی است، چنانكه امام باقر علیه السلام می فرماید:

100- «اذا غضب الله تبارك و تعالی علی خلقه نحانا عن جوارهم».

-«هنگامی كه خداوند بر قومی غضب كند ما را از مجاورت آنها دور می سازد». [19] .

وجود مقدس حضرت بقیة الله روحی فداه به همین نكته اشاره می كنند و در توقیع شریفی كه به افتخار شیخ مفید (رحمة الله علیه) صادر فرموده اند می نویسند:

-«اگر چه ما در سرزمین دور دستی سكنی گزیده ایم كه از جایگاه ستمگران بدوریم. زیرا خداوند مصلحت ما و شیعیان مومن ما را در این دیده كه تا حكومت دنیا در دست تبهكاران است در این نقطه ی دور دست مسكن نماییم». [20] .

101- «حكم بن عتبه می گوید: به خدمت امام باقر علیه السلام



[ صفحه 156]



گفتم: شنیده ایم كه مردی از شما ظهور كرده، عدالت را در میان این امت پیاده خواهد كرد؟ فرمود:

-«انا نرجو ما یرجو الناس، و انا نرجو لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد سیطول ذلك الیوم حتی یكون ما ترجو هذه الامة. و قبل ذلك فتنة شر فتنة یمسی الرجل مومنا و یصبح كافرا، و یصبح مومنا و یمسی كافرا، فمن ادرك ذلك منكم فلیتق الله تعالی و لیكن من احلاس بیته».

-«ما نیز چون دیگران انتظار آن روز را می كشیم و امیدوار هستیم كه اگر از عمر دنیا جز یك روز باقی نباشد خداوند آنرا به قدری طولانی سازد كه آرزوی این امت برآورده شود. ولی پیش از آن روز فتنه ای هست كه بسیار فتنه ی جانكاهی است. انسان شب با ایمان می خوابد و صبح بی ایمان برمی خیزد. صبح با ایمان از خانه بیرون می رود و شب بی ایمان برمی گردد. هر كس چنین روزی را درك كند، از خدا تقوی كند و چون یكی از گلیمهای خانه اش باشد». [21] .

102- حكم بن ابی نعیم می گوید: در مدینه به خدمت امام باقر علیه السلام رسیدم و گفتم: من در میان ركن و مقام نذر كرده ام كه هنگامی كه شما را در مدینه ملاقات كنم از مدینه بیرون نروم جز اینكه دانسته باشم كه آیا قائم آل محمد شما هستید یا نه؟ امام علیه السلام چیزی نفرمود. در حدود یك ماه گذشت روزی در یكی از كوچه های مدینه مرا دید و فرمود: تو هنوز اینجا هستی؟ گفتم: آری، به شما گفتم كه چه نذری دارم و شما چیزی به من نفرمودید.

فرمود: فردا صبح بیا منزل و پرسش خود را بپرس. فردا صبح به خدمتش مشرف شدم، فرمود: پرسش خود را بپرس. گفتم: من در میان ركن و مقام روزه و صدقه ای نذر كردم كه هنگامی كه شما را در مدینه ملاقات



[ صفحه 157]



كردم از مدینه بیرون نروم جز اینكه دانسته باشم كه آیا شما «قائم آل محمد» هستید یا نه؟ اگر شما باشید از شما جدا نشوم تا در حضورتان شمشیر بزنم و اگر شما نباشید به دنبال كار و زندگی خود بروم. فرمود:

- ای حكم همه ی ما قائم به امر خدا هستیم.

گفتم: آیا شما «مهدی» هستید؟ فرمود:

- همه ی ما به سوی خدا هدایت می كنیم.

گفتم: آیا شما «صاحب شمشیر» هستید؟ فرمود:

- همه ی ما صاحب شمشیر هستیم و وارث شمشیر هستیم.

گفتم: آیا شما آن كسی هستید كه دشمنان خدا را می كشد و دوستان خدا را عزت می بخشد و دین خدا را آشكار می سازد؟ فرمود:

- ای حكم چگونه ممكن است من او باشم؟! در صورتی كه من به 45 سالگی رسیده ام ولی صاحب این امر از من به سن كودكی نزدیكتر است و بر پشت مركب از من چابكتر است». [22] .

روایات بسیار فراوانی داریم كه حضرت بقیة الله روحی فداه هنگامی كه ظاهر می شود بین 30 الی 40 ساله به نظر می رسد، و گرنه در دهها حدیث از غیبت طولانی آن حضرت گفتگو شده است و هرگز مقصود این نیست كه سن واقعی آن حضرت كمتر از 45 باشد بلكه برحسب آنچه مردم از سیمای مبارك آن حضرت تصور می كنند جوان با طراوت و شادابی است كه بین 30 الی 40 می باشد.

103- «امام باقر علیه السلام می فرماید: حضرت موسی علیه السلام چون سفر اول را خواند شرح فضائل قائم آل محمد در آن دید عرض كرد: پروردگارا مرا قائم آل محمد قرار بده.

خطاب شد: او از نسل احمد (صلی الله علیه و اله) خواهد بود.



[ صفحه 158]



چون سفر دوم را خواند نظیر همان مطالب را دید و باز چنین در خواستی كرد و باز همان خطاب فرا رسید.

چون سفر سوم را خواند باز هم نظیر آن مطالب را یافت و شبیه همان درخواست را از پیشگاه حضرت احدیت نمود و شبیه همان پاسخ را دریافت كرد». [23] .

104- «اذا قام القائم (عجل الله فرجه) سار الی الكوفة و هدم بها اربع مساجد و لم یبق مسجد علی وجه الأرض له شرف الا هدمه و جعلها جماو وسع الطریق الأعظم، و كسر كل جناح خارج فی الطریق، و ابطل الكنف و المیازیب، و لا یترك بدعة الا ازلها ولا سنة الا اقامها، و یفتح قسطنطینیة و الصین و جبال الدیلم و یمكث علی الأرض سبع سنین من سنینكم هذه، ثم یفعل الله ما یشأ».

-«هنگامی كه قائم (عجل الله فرجه) قیام كند رهسپار كوفه می شود و چهار مسجد را در آنجا ویران می كند و هر مسجدی كه محل مرتفع دارد خراب می كند و هموار می سازد. راه اصلی را توسعه می دهد و سایبانهایی را كه وارد خیابانها شده، برمی دارد و سایبان و ناودانی به كوچه ها اجازه نمی دهد. و هر بدعتی را نابود می كند، و هفت سال به این منوال می گذرد. آنگاه خداوند هر چه اراده كند، انجام دهد». [24] .

ممكن است منظور از چهار مسجدی كه حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در كوفه خراب می كند، مساجد چهارگانه ای باشد كه به شكرانه ی شهادت امام حسین علیه السلام ساخته شده است! و منظور از محل مرتفع



[ صفحه 159]



مساجد، قسمتهای مرتفعی باشد كه در كشورهای سنی مرسوم است و به آن شاه نشین می گویند كه حضرت بقیة الله ارواحنا فداه آنها را خراب كرده، مساجد را هموار می سازد تا این نشانه ی اختلاف طبقاتی نیز از بین برود.

105- «كل رأیة ترفع قبل قیام القائم، فصاحبها طاغوت».

-«هر پرچمی كه پیش از قیام قائم (عجل الله فرجه) بر افراشته شود، صاحبش طاغوت است». [25] .

106- «القائم منا منصور بالرعب، موید بالنصر تطوی له الأرض و تظهر له الكنوز، یبلغ سلطانه المشرق و المغرب، و یظهر به الله دینه علی الدین كله و لو كره المشركون، فلا یبقی فی الأرض خراب الا عمر، و ینزل روح الله عیسی بن مریم، فیصلی خلفه».

-«قائم ما به رعب و وحشت در دل مردم تأیید شده، و با نصرت خداوندی تقویت شده، زمین در زیر پاهایش طی می شود. گنجینه های زمین برای او آشكار می شود و سلطنتش به شرق و غرب جهان می رسد. خداوند دین خود را به دست او بر همه ی ادیان پیروز می سازد، اگرچه مشركان خوش ندارند. در روی زمین جای ویرانی نمی ماند جز اینكه آباد می كند. حضرت عیسی روح الله (علیه السلام) نازل می شود و پشت سر او نماز می خواند».

محمد بن مسلم پرسید: قائم شما كی ظاهر می شود؟ فرمود: هنگامی كه:

1- مردها خود را به زنان تشبیه كنند.

2- زنها خود را به مردان تشبیه كنند.

3- مردان به مردان و زنان به زنان بسنده كنند.

4- زنها سوار بر زینها شوند.



[ صفحه 160]



5- شهادت دروغ پذیرفته شود.

6- شهادت راست رد گردد.

7- خون سبك شمرده شود.

8- روابط نامشروع رواج پیدا كند.

9- ربا خواری رائج گردد.

10- اشرار از ترس زبانشان احترام شوند.

11- سفیانی از شام خارج شود.

12- یمانی قیام كند.

13- سپاه سفیانی در سرزمین بیدا خسف شوند.

14- جوانی از آل محمد (صلی الله علیه و اله و سلم) به نام «محمد بن حسن نفس زكیه» در میان ركن و مقام كشته شود.

15- صحیفه ی آسمانی شنیده شود كه می گوید: حق با او (قائم علیه السلام) و شیعیان اوست.

در چنین موقعی قائم ما (ارواحنا فداه) خارج می شود و پشت خود را به دیوار كعبه تكیه می دهد و سیصد و سیزده نفر در اطراف او جمع می شوند. اولین چیزی كه به زبان می آورد. این آیه ی شریفه است:

«بقیة الله خیر لكم ان كنتم مومنین».

سپس می فرماید: من تنها بازمانده از حجتهای پروردگار و خلیفه ی خدا در میان شما هستم. كسی نمی ماند، جز اینكه به او سلام كرده می گوید:

«السلام علیك یا بقیة الله فی ارضه».

هنگامی كه ده هزار نفر برای یاری او گرد آمدند، دیگر در روی زمین بتی نمی ماند جز اینكه طعمه ی حریق می شود. و این روز پر شكوه پس از یك غیبت طولانی است تا معلوم شود كه چه كسی به غیب ایمان می آورد و



[ صفحه 161]



از خدا اطاعت می كند». [26] .

107- «یقوم القائم بكتاب جدید و قضاء جدید، علی العرب شدید. لیس شانه الا السیف. لا یستتیب احدا و لا تأخذه فی الله لومة لائم».

-«قائم (علیه السلام) با كتابی تازه، امری تازه و داوری تازه ظاهر می شود. بر عرب بسیار سخت خواهد بود. جز شمشیر كاری ندارد. كسی را وادار به توبه نمی كند. و در راه اجرای احكام الهی از نكوهش و سرزنش احدی اندیشه نمی كند». [27] .

آری پیش از ظهور آن حضرت تعالیم عالیه ی اسلام به قدری تحریف و تأویل می شود كه به هنگام پیاده شدن احكام اصیل اسلامی، چیزی تازه به نظر می رسد، حتی برداشت مردم از قرآن آن قدر دگرگون می شود كه تفسیر صحیح قرآن چیزی تازه به شمار می آید. او حق را عرضه می كند و هر كس نپذیرد به سزای عناد و لجاجتش می رساند.

108- «یا ابا حمزة! لا یقوم القائم الا علی خوف و زلزال و فتنة و بلاء یصیب الناس، و طاعون قبل ذلك و سیف قاطع بین العرب، و اختلاف شدید بین الناس و تشتیت و تشتت فی دینهم و تغیر من حالهم، حتی یتمن المتمنی الموت صباحا و مساءا من عظم ما یری من كأب الناس و اكل بعضهم بعضا و خروجه اذا خرج، عند الیأس و القنوط. فیاطوبی لمن ادركه و كان من انصاره و الویل كل الویل لمن خالفه امره و كان من اعدائه».

-«ای ابا حمزه! قائم ما (عجل الله فرجه) قیام نمی كند مگر پس از ترس شدید، اضطرابها، نگرانیها، فتنه ها و بلاهایی كه بر مردم وارد شود. و پیش از آن فتنه ها طاعون شایع شود و شمشیر در میان عربها حاكم گردد و



[ صفحه 162]



اختلاف و پراكندگی در دین و دگرگونی در اوضاع پدید آید. انسان به قدری شاهد گرفتاری مردم می شود كه هر صبح و شام از خدا مرگ خویش را درخواست و آرزو می كند. پس از یك چنین یأس و نومیدی او ظاهر می شود. خوشا به حال كسی كه او را درك كند و به یاری او برخیزد. وای به حال كسی كه با او مخالفت كند و اوامر او را نپذیرد و با او به دشمنی برخیزد». [28] .

109- «اذا ظهر القائم (علیه السلام) ظهر برایة رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) و خاتم سلیمان و حجر موسی و عصاه».

-«هنگامی كه قائم (علیه السلام) ظاهر شود، پرچم رسول اكرم (صلی الله علیه و اله و سلم) انگشتر حضرت سلیمان (علیه السلام)، سنگ و عصای حضرت موسی (علیه السلام) را همراه خود می آورد». [29] .

110- «فضیل می گوید: به خدمت امام باقر (علیه السلام) عرض كردم: آیا برای آن روز پرشكوه وقت معینی هست؟ فرمود:

-«كذب الوقاتون، كذب الوقاتون، كذب الوقاتون».

-«هر كس وقت تعیین كند، دروغ گفته است. هر كس وقت تعیین كند، دروغ گفته است. هر كس وقت تعیین كند، دروغ گفته است». [30] .



[ صفحه 165]




[1] بحارالانوار، ج 51 ص 137.

[2] تكوير: 15.

[3] اصول كافي، ج 1 ص 276.

[4] المحجه، ص 245.

[5] كنيه ي كميت اسدي است.

[6] كفاية الأثر، ص 249.

[7] الامامة و التبصرة، ص 94.

[8] اصول كافي، ج 1 ص 303.

[9] معاني الاخبار، ص 366.

[10] المحجه، ص 108.

[11] عقد الدرر، ص 86.

[12] كمال الدين، ص 651.

[13] الامامة و التبصره، ص 116.

[14] اعلام الوري، ص 402.

[15] در حديث شماره 69 گفتيم كه يكي از كنيه هاي حضرت مهدي «ابو جعفر» است.

[16] بحارالانوار، ج 51 ص 139.

[17] عقد الدرر، ص 157.

[18] الامامة و التبصرة، ص 131.

[19] اصول كافي، ج 1 ص 277.

[20] احتجاج طبرسي، ص 497.

[21] عقد الدرر، ص 61.

[22] بحارالانوار، ج 51 ص 140.

[23] عقد الدرر، ص 160.

[24] اعلام الوري،ص 432.

[25] اثباةالهداة، ج 3 ص 532.

[26] اعلام الوري، ص 433.

[27] اثباة الهداة، ج 3 ص 540.

[28] بشارة الاسلام، ص 105.

[29] اثباة الهداة، ج 3 ص 542.

[30] غيبت شيخ طوسي، ص 262.